søndag 15. februar 2009

søvn

Jeg sitter og jobber med helse&livsstil-lignende prosjekt, og kom over dette:

"I dag oppfatter og til dels forventer samfunnet at jo eldre barn og ungdommer blir, desto mindre søvn trenger de. Men undersøkelser viser det motsatte: Fra midten av tenårene ser de ut til å ha et fysiologisk høyere søvnbehov enn yngre barn, og ungdommene blir mer søvnige enn barna, selv om de sover like lenge og over ni timer om natten (3). Dette synes å henge sammen med minst fire faktorer: Selve pubertetsutviklingen, utilstrekkelig antall timer i sengen, forskyvning av døgnrytmen i helgene og opphopning av for lite søvn over tid. " ( http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=257197 )

Jeg synes at hvis det virkelig er tilfelle som det står, burde kanskje politikerne og hvem enn som har med det å gjøre, tenke litt på dette i sammenheng med skole. De yngste, som tydeligvis trenger minst søvn, har kjempekorte dager og nesten ingen lekser. Ungdommer, som trenger mest søvn, har ultralange dager og titusen tonn med lekser hver dag. Kunne de ikke ha jevnet det litt mer ut i det minste? Så det ikke ble en så kraftig økning? Ungdommer skal jo tross alt ha tid til litt andre ting enn bare skole og lekser også, man har jo litt interesser og hobbyer! Når skal man få tid til dette med så mye skole? Da går det jo utover søvnen, for å få tid til sånt.
Seinest idag klagde min søster på at "å, det er ingenting å gjøre på!". Og selvom jeg ofte hadde det sånn før jeg også, klarer jeg ikke synes synd på henne når hun sier sånt. Fordi hun virker så bortskjemt. Hun har SÅ lite lekser og skole og SÅ mye fritid at hun ikke klarer å fylle den. Mens ungdommer har så mye lekser og skole at de knapt nok har tid til å treffe venner. Jeg ser ikke problemet med at barn kan ha litt lengre dager og litt mer lekser for å lære litt mer, så vi ikke må lære alt når vi blir ungdommer. De fleste barn går jo tross alt på SFO uansett, og da er de jo på skolen til langt utpå dagen. Kan de ikke like godt ha undervisning litt lenger da? Jeg synes nå at det minste ungdommene har rett på, er tid til å sove. Men jeg er ikke politiker (og ikke skal jeg bli det heller), så det er vel ikke så mye jeg kan gjøre med det.

5 kommentarer:

Junemoren sa...

Kunne ikke sagt det bedre! :)

Christina sa...

Kanskje du burde kalle dette innlegget for "Camilla er farlig, og slår til alle som tråkker henne på tærne, men vil ikke gjøre noe med det selv"? Jeg er forresten enig med deg, så vær så snill å ikke slå meg..

camilla sa...

jo , men det er så langt , også hadde folk blitt livredd (siden jeg er så sterk som jeg er) også hadde de ikke lest innlegget og sluttet å omgås meg . det ville vært for åpenbart.. u see?
jeg skal prøve å ikke slå deg... men kan aldeles ikke garantere noe!

Anonym sa...

Var det ikke en politiker som sa vi burde få mindre lekser? :D
mindre lekser og prøver tror jeg hadde gjort oss alle godt, føler det er alltid noe rett rundt hjørne når du er ferdig og så enda mer og mer ;/

camilla sa...

joo , det er noen som mener det . det er tross alt ikke lovpålagt med lekser , så eegentlig skal det ikke ha noen påvirkning om vi ikke gjør de :) men tviler på det tar litt tid før vi evt slipp . men lov å håpe :)
vet , vi har sjukt mye . "/