onsdag 28. oktober 2009

13 år grunnskole - er det nødvendig?

joda, jeg vet at det egentlig bare er 10 år grunnskole, mens de 3 (evt 2) neste er frivillig videregående. men man kan jo ikke gå videre, man kommer ingen vei, uten disse årene på videregående, så da blir det jo nesten grunnskole det også, eller hva?

at vi skal gå videre på skole etter ungdomsskolen har jeg full forståelse for. og at i enkelte fag har vi kanskje noen få vesentlige ting igjen å lære, som gjør at vi trenger noen få allmennfag til. men skal det være så utrolig nødvendig å ha absolutt alle de fagene vi har? har vi behov for det?

jeg kan engelsk og norsk. jeg kan den grunnleggende matten vi trenger i dagliglivet, og vel så det. jeg vet om de største historiske hendelsene, hva som skjedde og hvordan det gikk. jeg vet at naturen er avhengig av flere faktorer, og flere sider av hverandre, for å fungere. jeg vet at vårt land styres av tre "statsmakter" som samarbeider for å få landet til å fungere. jeg vet at deler av verden herjes av ekstrem fattigdom, og trenger hjelp fra i-land som Norge. jeg vet at vi har fem store verdensreligioner, og en rekke "nye, små". jeg vet jo alt det grunnleggende enhver person har nytte av å vite. hvorfor må jeg kunne alle de små detaljene rundt også?

jeg synes allmennfag på disse trinnene burde være frivillig. jeg har forståelse for at mange synes noen av fagene er interessante, og at noen synes det er kjekt å lære de små detaljene, men må alle ha den undervisningen av den grunn?

3 kommentarer:

Trine sa...

sV; takk skal du ha.

Anonym sa...

ja, men i år er jo det ikke så ille... men kanskje noen av dramafagene kunne jeg godt skippet, de som har mest innleveringer og skriveøkter, haha :p

camilla sa...

det er ikke så ille i år, men jeg er så dritt lei at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg selv! og denne uken er ekstrem. arrg!