onsdag 13. mai 2009

j'aime francais! eller...?

jeg er så utrolig frustrert nååå ! arrg .

jeg liker kjempegodt fransk . jeg skal ta fransk kurs utenom skolen fra høsten av og sikkert en stund , for å vedlikeholde og utvikle fransken . så skal jeg en eller annen gang til Frankrike en god stund , for å perfeksjonere den . for jeg skal bli flytende i fransk .

vel , det var planen , da . inntil i dag .

vi fikk tilbake fransk tentamen . jeg har ligget på vippen mellom 4 og 5 hele dette halvåret , og fikk det ekstra konstatert da vi hadde fremføring og jeg fikk 4/5 (best i klassen, så vidt jeg vet - fornøyd med den!) . jeg snakket med læreren , og fant ut at for å få 5 måtte jeg få 5 på tentamen (hvertfall ikke langt ifra) , og være muntlig aktiv resten av timene fremover . tentamen gikk fint , følte jeg , skrev mer enn jeg noensinne har gjort , og var ganske så fornøyd . men jeg visste jo såklart at det fortsatt var et hinder på min vei ; a.h. . vår kjære (?!) fransklærer . vel , hun ga oss tilbake tentamen i dag , som avtalt , og jeg så fort over arket , før jeg sjekket karakteren . var ikke så veldig masse rødt , hvert fall ikke så mye det pleier , tatt i betraktning min lange tekst . så ser jeg karakteren ; 4 (-) . jeg trodde seriøst jeg skulle begynne å grine ! var ikke langt fra . vanligvis får jeg 4 på prøvene , liksom . hun skrev at det var bra , men litt for mange feil , spesielt med verb og tid . jeg kan ikke skjønne det , jeg har aldri hatt så få feil som denne gang , og så trekker hun meg ned ?! feiler det mennesket ? og flesteparten av feilene var følgefeil av at jeg trodde ordet livre (= bok) var hunkjønn , hvilket det ikke var , og alle verbene og adjektivene ++ rundt det ordet (jeg brukte ordet endel gjennom hele greien) , ble da såklart feil , siden jeg bøyde de etter hunkjønnsbøying . så det var et ord som ødelagte for flere feil . men bryr hun seg om det da ? å , neida . jeg er så utrolig frustrert ! jeg har ikke sjangs i havet til å få 5 nå , og hele motivasjonen min for ALT som har med fransk å gjøre , er borte . jeg har mistet lysten på å ta franskkurs , og på å studere fransk og sånn i Frankrike . bare på grunn av den forbanna tullingen av en lærer ! jeg kan ikke fatte hva søren hun forventer av oss , 6 må jo tydeligvis tilsvare 100% perfekt rettskriving og med en helt fantastisk og utenomstående handling . vi går bare på videregående , for svarte ! vi er ikke fransk-genier . have mercy ! christ me .

A.H. - je te déteste .

1 kommentar:

Grethe sa...

Uffa:S
Ikke la den tullingen ødelegge nå!! Virker som om hun har vært ekstra steng eller noe.. hvis hun ikke alltid er det da.. Jeg og fikk nemlig "litt for mange feil denne gangen" kommentar.. og bla bla..
Men hallo? Jeg kjenner deg kjære, og jeg vet at om du går inn for det ( noe du vil uansett hvor mye du mener du har gitt opp nå) så klarer du å nå målet om å snakke fransk flytende:)! Vi kan ta å nå det sammen, for jeg har også lyst til det:)! Sammen kan vi klare det!!